Positieve verandering voor het imago

Voor een verandering van het een korte analyse gemaakt aan de hand van de Citybrand hexagon. Dit model kan bijdragen om de “imago” van de stad betekenis te geven. Er wordt gekeken naar het imago van de stad. Volgens The Guardian’s Citybrand Barometer is Barcelona de zesde op de lijst met het sterkste “merk” (The Guardian, 2014). 

Voor de bewoner

Hoe gaat het dan in de praktijk? Wat doen vader en moeder, maar ook belangrijk, wat doen de kinderen en hoe ziet hun toekomst eruit? Wordt de doelgroep wel goed bereikt?

De doelgroep is een gezin van middelbare leeftijd in de leeftijdsklasse 30-45 jaar met kinderen. De vader is werkloos, moeder doet vrijwilligerswerk, de kinderen hebben niet genoeg ruimte om buiten te spelen en hebben vaak overgewicht. 

Na de interventie zal de vader: 'Javi' door middel van volwassene coaches, workshops en gesprekken zal hij bereikt worden. Hij is actief op zoek naar werk en vergroot zijn kans op een baan en daarnaast heeft hij meer sociale contacten. De moeder doet reeds vrijwilligerswerk, maar door aanleg van de superblocks, fietspaden en inzet van topsporters heeft ze een veiliger gevoel. Er zijn minder auto's, een gezondere omgeving, maar ook meer speelplekken voor de kinderen. 

     

    Vader Javi gaat 's avonds vaak met de kinderen naar deze sociale plekken binnen de superblocks. Ze ontmoeten daar andere/nieuwe kinderen, spelen spelletjes en doen aan sport. De kinderen komen in aanraking met sportverenigingen. Op langer termijn kan de familie gezonder leven, heeft meer sociale contacten en sport meer. Hierdoor neemt de kans op overgewicht, eenzaamheid, de werkloosheid af.  De moeder kookt ook gezonder en heeft meer inzicht door de gegeven/georganiseerde workshops. 

       


      Voor de stad

      Door het opzetten van interventies, gebruik te maken van de fietsbus, bewerkstelligen van de superblocks en verlichte fietspaden zal de stad vitaler worden en de fitheid van de inwoners vergroten. Doordat er nieuwe interventies, de fietsbus en superblocks en fietspaden aan de wijk Nou Barris zal de identiteit van de stad op een positieve manier veranderen. Door deze programma’s zullen de inwoners van de stad een positief effect ervaren en de inwoners van de wijk Nou Barris gestimuleerd worden om meer te bewegen. 

      Dit kan een bijdrage leveren aan de stad Barcelona haar identiteit in positieve zin. Mensen associëren Barcelona als een stad die voor haar inwoners kiest en haar inwoners stimuleert te bewegen. Mensen worden meegenomen in de gezonde en vitale stad Barcelona. Dit kan ook een aantrekkingskracht hebben op de mensen die van buitenaf komen.

      Als we de interventies die gehouden worden in buurthuizen, publieke plekken zal deze vooral gericht worden op verbinden en gezondheidswinst. Het levert een vitalere werkomgeving op en gezonde werknemers.

      Het effect van het verbeteren van het vervoer is ook een grote winst voor de wijk. Door aanleg van fietspaden, superblocks en starten met de fietsbussen heeft de wijk en stad er een nieuwe primeur bij. Deze fietsbus kunnen inwoners van de wijk met elkaar verbinden. Mensen die geen geld hebben voor het dure vervoer, kunnen op deze manier gebruik maken van de bus en zich snel en makkelijk bewegen binnen de stad.

      Al met al kan gezegd worden dat de interventies, aanpassingen van de openbare ruimte en fietsbus een goede invloed en een positief effect hebben op het imago van Lissabon.


      Voor FC Barcelona

      Deze interventie heeft voor FC Barcelona ook een meerwaarde op het gebied van imagoverbetering, de waardering en de afhankelijkheid.

      Imagoverbetering

      Voor FC Barcelona is dit project ook een meerwaarde. Het imago en de merkwaarde van de club zal verbeteren. Dit project ziet de club minder als een verdienmodel, maar meer als een integraal onderdeel van de bedrijfsvoering. De relaties tussen de clubs en de sponsors gaan vooruit door dit maatschappelijk project. Dit project heeft een meerwaarde doordat voetbal dan minder vaak negatief in het nieuws zal komen en vaker positief doordat ze zich zullen gaan inzetten voor arme wijken. Als club en als sponsor kun je veel naamsbekendheid en sympathie winnen door gebruik te maken van zulke projecten en de uitstraling ervan.

      Waardering

      De jongeren zullen waardering voelen voor de trainers en spelers van FC Barcelona, omdat deze club echt aandacht heeft voor de probleemwijk en alle buurtbewoners. Dit heeft te maken met de symbolische waarde. Dit is niet te onderschatten. Dit project maakt het beste in iedereen los. Doordat ze zoveel aandacht zullen krijgen van “belangrijke” mensen, geeft dit net even een extra steuntje in de rug. Doordat FC Barcelona zulke mensen helpt, krijgen ze door heel veel mensen meer waardering dan dat ze nu krijgen.

      Minder afhankelijk

      Er staat een afname aan investering vanuit de kant van de club tegenover de toename aan investeringen vanuit maatschappelijke organisatie. Het is geen negatieve trend, maar juist een voordeel dat maatschappelijke projecten minder financieel afhankelijk zijn van de cashflow van voetbalclubs. De cashflow is heel onzeker. Dit project is geen corebusiness en dus is het kwetsbaar. FC Barcelona zal op enorm veel plaatsen aanwezig zijn door de naam en het logo te verbinden met dit project. Het kost de club weinig geld, maar ze krijgen er enorm veel bekendheid voor terug. FC Barcelona is in staat om deze moeilijk bereikbare doelgroep aan te spreken (MVO steeds belangrijker voor betaald voetbalclubs, 2013).

      Ga terug naar de landingspagina.