Interventie

Bestaande interventies in Barcelona

De Catalaanse hoofdstad wil de straten terug geven aan de burgers met het creëren van Superblocks. Dit zal ervoor zorgen dat de vervuiling drastisch wordt verminderd en het verkeer wordt beperkt tot een aantal grote wegen. De straten zullen worden veranderd in 'openbare ruimtes' voor vrije tijd, de gemeenschap en voor culturele activiteiten (Superblocks to the rescue: Barcelona’s plan to give streets back to residents, 2016).  De junior consultants hebben de Superblocks gebruikt als startpunt van hun interventie. Door het inzetten van buurt/volwassene sportcoaches, de fietsbus en het aanbieden van workshops en het buddy up project zal dit een waardevolle/innovatieve toevoeging zijn. Daarnaast zijn dit ook interventies die nog niet worden uitgevoerd in Barcelona.


Superblocks

De bedoeling is om in te spelen op een duurzame leefomgeving en Healthy Ageing. Binnen de wijk Nou Barris zelf zijn er weinig mogelijkheden om te sporten of om te bewegen. Over de relatie tussen armoede en gezondheid bestaan al enkele algemene uitgangspunten. Hoe armer de mensen zijn, hoe ongezonder ze daar leven (Gezondheid en armoede, sd). De context waar het interventieprogramma vanuit zal gaan zal een integrale aanpak zijn, gericht op sport, vitaliteit, gezondheid en het DNA van de stad voor de doelgroep met lage SES. Zo willen de Junior-consultants verschillende onderdelen met elkaar verbinden om de doelgroep te bereiken. Een onderdeel van het plan zal het aanleggen en opzetten van Superblocks zijn.

Door het aanleggen van Superblocks wil de stad Barcelona er voor zorgen dat er minder gebruikt wordt gemaakt van auto's en dat de mobiliteit per voet, fiets en openbaar vervoer wordt verhoogt. Daarnaast wil de stad Barcelona dat iedereen in hun vrije tijd meer gaan sporten en bewegen. De Superblocks worden aangevuld met de introductie van een groot aantal kilometers aan fietspad en verschillende ontmoetingsplekken. Hierdoor zal de CO2-uitstoot omlaaggaan en krijgen de bewoners meer lichaamsbeweging waardoor ze dus gezonder gaan leven. Door de Superblocks zal de sociale cohesie worden vergroot binnen de wijk Nou Barris, aangezien er meer mensen met elkaar gaan sporten. Superblocks is dus geen nieuw concept in Barcelona en de kwaliteit van leven van de inwoners wordt hierdoor vergroot.

De huidige ervaringen van de huidige Superblocks in Barcelona zijn dat de bewoners van bijvoorbeeld 'Superilla del Poblenou' heel erg blij mee zijn en dat ze heel trots waren op hun nieuwe wijk. Daarnaast blijkt ook dat de Superblocks de straten echt met het leven vult, omdat het erg aantrekkelijk uitziet. Verder zei Janet Sanz: "we zullen blijven werken aan het doel, dat is om een meer leefbare stad te maken, de superblokken zijn de garantie voor het hebben van een meer menselijke stad, het verkeer kalm en minder vervuild" (The Barcelona Superblock of Poblenou, 2017).

Tevens uit een rapport over het Gràcia-superblock blijkt dat de stappen van de inwoners met 10% is verhoogd en het gebruik maken van fietsen met 30% is verhoogd tussen 2007 en 2016. Tegelijkertijd daalde het rijden van auto’s met 26% in het algemeen en met 40% op de binnenstraten, binnen de Superblock dus (Garfield, 2017). Daarom willen de junior-consultants ook Superblocks realiseren in de wijk Nou Barris. En als toevoeging zullen er in deze superblocks buurtsportcoaches, volwassenencoaches aanwezig zijn om mensen in beweging te krijgen en te begeleiden, wat verschillend is dan die huidige Superblocks.

In de Superblocks worden er verschillende ontmoetingsplekken gecreëerd. Deze ontmoetingsplekken moeten de buurtbewoners uitnodigen om te komen spelen, sporten en de sociale cohesie te vergroten. De ontmoetingsplek wordt een grote speelplek waar ook activiteiten worden georganiseerd. Deze plek moet bewoners aantrekken om de te bewegen. Er wordt veel gebruik gemaakt van gekleurde openlucht rubber en bomen en planten dat ervoor zal zorgen dat de plek aantrekkelijk en uitnodigend is.

Fietspaden

De fietspaden worden verlicht met lichtgevende steentjes en gekleurde fietsstations. Daan Roosegaarde en Heijmans ontwikkelden een fietspad waarbij er een spel van licht en poëzie ontstaat. Een fietspad die bijzonder is, techniek gekoppeld aan beleving. De fietspaden in Nou Barris worden ook verlicht met zulke steentjes. Niet alleen om de criminaliteit te verlagen door de verlichting, maar ook om beleving te creëren bij mensen. De mensen in beweging brengen omdat het fietspad zo bijzonder is om over te fietsen. Daarnaast is de fietspad ook bestemd voor de fietsbussen. Daarom is het belangrijk om het zo aantrekkelijk mogelijk te maken zodat de mensen de fietsbus nemen in plaats van de auto of bus.

In dit filmpje is goed te zien waarom de junior-consultants Superblocks willen realiseren binnen de wijk. 

Baten

Door het aanleggen van Superblocks zal zowel de sport- en beweegparticipatie als de sociale cohesie in de wijk Nou Barris stijgen. Dit komt doordat de Superblocks mogelijkheden biedt om in hun vrije tijd te gaan sporten, bewegen en zelf sociale contacten opdoen. Verder zorgt de Superblocks voor dat er minder gebruikt wordt gemaakt van auto en dat de mobiliteit per voet, fiets en openbaar vervoer (fietsbus) verhogen. Daarnaast kunnen de werkloze mensen vrijwilligerswerk verrichten bij sportverenigingen. Hierdoor kunnen zij vaardigheden opdoen waarbij ze later een baan kunnen vinden. Als laatste zullen de Superblocks meer werkgelegenheid opleveren voor de bevolking. Doordat er fietspaden aangelegd moet worden en de coaches die nodig zijn om toezicht te houden bij de pleinen en die nodig zijn voor de workshops.


Fietsbus 

Een andere deel van het plan zal het invoeren van fietsbussen zijn. De interventie van de fietsbus is als middel om de leefbaarheid in de stad, werkomgeving en schoolomgeving te verhogen, duurzame verplaatsingen van bewoners te stimuleren en sociale gelijkheid en gelijke kansen tussen bewoners te verhogen.

De interventie stimuleert duurzame woon-werk-schoolplaatsingen, waardoor de omgeving veiliger, rustiger, gezonder en aangenamer wordt om in te vertoeven. Het maakt ook mogelijk dat kinderen zich op een autonomere duurzame wijze kunnen verplaatsen. Bovendien biedt het project transportmogelijkheden aan kinderen, die wegens gebrek aan vervoer niet altijd kunnen deelnemen aan naschoolse activiteiten of sporten bij verenigingen. Daarnaast zullen kinderen of volwassenen samen op pad gaan en leren rekening houden met anderen. Zo draagt dit project tot meer sociale contacten tussen mensen met verschillende culturen.  

Doordat er veel werkloosheid heerst in de wijk Nou Barris kunnen de ouders geen fiets voor hun kinderen aanschaffen. En met de fietsbus kan de gemeente van Barcelona iedereen in beweging brengen. Op deze manier kan het gebruik maken van de auto of de bus verminderd worden en wordt de kans om meer te gaan bewegen vergroot.

Baten

Door het invoeren van de fietsbus zal de bewegingsparticipatie verhogen en het percentage van overgewicht in Barcelona afnemen. Dit komt doordat ze nu actiever zullen zijn en moeten fietsen in plaats van dat ze in een bus stappen en gaan zitten. Daarnaast kunnen ze op een heel goedkope wijze verplaatsen naar een sportvereniging of sportschool om te gaan sporten. Op dit moment wordt er vooral gebruik gemaakt van auto’s, trams en bussen. Daarnaast zal de fitheid en de gezondheid van de bewoners van Barcelona verbeteren, doordat ze meer zullen gaan bewegen op de weg naar bijvoorbeeld hun werk of de winkels. Als laatste sportende (gezonde) medewerkers hebben lager ziekteverzuim, presteren beter en ze kosten ook aanzienlijk minder. En de gezonde bewoners krijgen sneller kans op een baan.

De Superblocks zijn binnen Barcelona al aanwezig. De Catalaanse hoofdstad wil de straten terug geven aan de burgers. Dit zal ervoor zorgen dat de vervuiling drastisch wordt verminderd en het verkeer zal beperkt worden tot een aantal grote wegen. De straten zullen worden veranderd in 'burgerruimtes' voor vrije tijd, de gemeenschap en voor cultuur (Superblocks to the rescue: Barcelona’s plan to give streets back to residents, 2016).  De Junior-consultants hebben de Superblocks gebruikt als startpunt van hun interventie. Door het inzetten van buurtsport/volwassene coaches, de fietsbus en het aanbieden van workshops en het Buddy up project zal dit een waardevolle/innovatieve toevoeging zijn. Daarnaast zijn dit ook interventies die nog niet worden uitgevoerd in Barcelona.


Ga terug naar de landingspagina.

Maak jouw eigen website met JouwWeb