Citybrand Hexagon Barcelona
Voor de verandering is een korte analyse gemaakt aan de hand van de Citybrand hexagon. Dit model kan bijdragen om de “identiteit” van de stad betekenis te geven. Er wordt gekeken naar het imago van de stad. Volgens The Guardian’s Citybrand Barometer is Barcelona de zesde op de lijst met het sterkste “merk” (The Guardian, 2014).
Door middel van een analyse van de stad is er een conclusie getrokken betreft de identiteit van de stad. Daarnaast is er met externe analyses een conslusie getrokken voor de imago van de stad. Beide zijn terug te vinden in de ‘haxagon’-afbeelding op deze pagina. Barcelona heeft het in Europa niet makkelijk, want Parijs, Rome en Londen knokken elk jaar mee om hun indentiteit en imago telkens beter weg te zetten (Journal.ke,zd).
(The Barcelona Brand, 2016)
Wat op valt uit onze eigen analyse is het volgende:
- Presence: Op internationale status en bekendheid staat de stad zeer hoog. Het is bekend vanwege Gaudi, historisch centrum, strand en natuurlijk FC Barcelona. Barcelona trekt elk jaar ook niet voor niets 9 miljoen toeristen in 2016 (Barcelonaturisme, 2016).
- Place: De gedachte van de bezoekers is dat het een drukke, maar volle stad is. Het weer is mooi (gemiddeld 15-21 graden) en heeft een hele mooie historie. Er zijn voldoende parken en het transport is ook zeer goed. Er zijn hop-on en hop-off bussen, voldoende fietsverhuur en vriendelijke fietstad. Wel moet je letten op de hoeveelheid zakkenrollers (Worldnomads, 2017).
- Pre-requisites: Er zijn goede en voldoende accomodaties. De prijzen van accomodaties zijn wel duur, maar door de hoeveelheid eetgelegenheden, restaurants en winkelgebieden zijn er voldoende fijne accomodaties. Barcelona is ingericht op toerisme.
- People: De inwoners van de stad zijn niet blij met al de toeristen. De toeristen maken overlast, door middel van veel lawaai, dronken op straat lopen en vuil op straat te gooien. In Barcelona zijn ze daar klaar mee en soms worden ze hierin gewelddadig (Independent, 2017).
- Pulse: In de stad is meer dan genoeg te ontdekken, er zijn veel bezoekmomenten, feesten en genoeg te doen. Zo kun je winkelen, markten bezoeken of evenementen bij te wonen. Of het een sportevenement is, of een muziekfestival. Er is veel te doen (Sprankelendspanje, zd).
- Potential: Ook in de stad is voldoende werk te vinden. Barcelona is ook uitgeroepen tot Smart City, maar qua werkgelegenheid in de haven of als student een buitenlandse stage te doen.
Al sammenvattend kun je stellen, dat Barcelona echt een wereld stad is. De stad is een bekende en grote stad, waar verder weinig opvallende eigenschappen zijn. Afgelopen jaar zijn er jegens toeristen demonstraties gehouden en de afscheiding van Barcelona was erg opvallend. Dit kan zeker invloed hebben op het toerisme, echter is dat al een tijd geleden en is de commotie weer "gedaald". Het is opvallend stil rondom deze kwestie. Daarnaast komt de zomer er weer aan en is voldoende te doen in de stad. Voor Barcelona ligt er een uitdaging om de bewoners weer levendig te krijgen een positieve uitstraling te geven naar potentiële bezoekers. Dit begint, bij tevreden inwoners!
Maak jouw eigen website met JouwWeb